mandag 3. september 2012

Boller med vaniljekrem og bringebær

I min hverdag som "naver", så er det obligatorisk å få med seg deler av God morgen Norge på TV2. Det er et koselig program, jeg liker godt de nye mannlige programlederne. Og så liker jeg Wenche som står på kjøkkenet. Hun hadde baketips her om dagen, og jeg valgte nå å prøve meg på bollene hennes. Fikk god hjelp av Mia, som er veldig glad i vaniljekrem. Hun tok seg derfor av biten med vaniljekrem og så ordnet jeg resten. Og de ble gode!

Til ca 25 stk trenger du:

50 g gjær (tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet)
5 dl melk
1 ½ dl sukker
½ ts salt
Ca 14 dl ( ca 800 g) hvetemel
2 ts malt kardemomme
200 g mykt smør

Fyll:
Ca 500 vaniljekrem
Ca 400 g bringebær
2-3 ss sukker (kan droppes, det gjorde jeg)
2 ss maisennamel
Evt smør til pensling og sukker til dryss

Løs fersk gjær opp i lunken melk, tørrgjær tilsettes i sammen med melet.
Tilsett sukker, salt, hvetemel og kardemomme og elt sammen til en glatt smidig deig.
Elt inn det myke smøret i biter og elt til deigen slipper bakebollen.
Dekk med et klede eller plast og sett til heving i ca 40 min.
Ta deigen ut på bakebordet og del i 3 biter og kjevle hver del ut til et rektangel, ca 3 mm tykt .
Skjær ”ruter” på ca 10 x10 cm, legg på 1 ss vaniljekrem, 1 bringebær, litt sukker om du ønsker og dryss over litt maisennamel (eller hvetemel).
Brett inn hjørnene, snu bolla på hodet og legg på brettet.
Dekk til og sett til heving ca 40 min.
Stek på midterste rille i varm stekeovn 225 grader i 10-12 min.
Avkjøl på rist.
Pensle med smør og dryss over sukker hvis ønskelig.


God fornøyelse!

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av resepter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle resepter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett