torsdag 8. desember 2011

Dagens oppskrift: Kylling i karrisaus

Jeg er glad i kylling og glad i litt orientalske smaker. Derfor prøvde jeg å lage karrisaus på egen hånd i dag, i stedet for å ty til alskens glass fra Uncle Ben's og whatever. Jeg blir aldri helt fornøyd av de glassene, og det å lage mat fra bunnen av, det er/har 1. koselig 2. myyye bedre smak. Så det er ikke mye helfabrikata igjen i vårt kosthold nå, og det liker jeg godt. Da har jeg mye bedre kontroll på hva vi får i oss, og det tar ikke så inmari mye lenger tid å lage heller. Risen må jo likevel koke, likssom...

Til oss 3 trenger du: 


2 stk kyllingfileter
  2 stk sjalottløk
1 stk hvitløkfedd
2 ss karri
1 ss kyllingkrydder
1,5 dl kokosmelk
 1,5 dl matfløte
2 stk hønsebuljong
 pepper til krydring
smør og stekeolje

Start med å helle litt olje i stekepannen og klippe eller kutte opp kyllingfileten i biter. Pass på så du ikke steker kyllingen på altfor sterk varme. Mens kyllingen putrer i stekepannen kan du begynne med å kutte opp sjalottløkene. Skjær dem i så små eller store skiver du ønsker. Når kyllingen begynner å bli ferdig kan du krydre den litt med pepper, kyllingkrydder og selvfølgelig karri. Når kyllingen er klar, legger du den til side på en tallerken. Smelt smør i stekepannen og hell all løken oppi. La den surre litt før du tilsetter hvitløkfeddet enten finpresset eller oppkuttet. Tilsett kremfløten, kokosmelken, to knuste briketter med hønsebuljong og karrikrydder. Så lar du sausen småkoke i 5-6 minutter, noen ganger litt lenger, alt ettersom hvor tykk du foretrekker den. Husk å røre mye i sausen underveis! Tilsett gjerne mer karri om du ønsker det. Sleng oppi kyllingbitene helt mot slutten. 

Til denne retten hadde vi fullkornsris og noen cherrytomater. Og så kokte jeg røde linser og kikerter. Suksess! Dette var kjempegodt hos alle tre! Vær så god!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar