torsdag 18. august 2011

Livet er for kort til å ha det kjipt

Vi har alle vært der- på den kjipe "jeg syns synd på meg selv"-stien. Den kommer som regel hos meg som et resultat av lengre tids jobbing, masing på 3-åringer, planlegging av måltider, logistikk og uker generelt. Den kommer når hverdagen blir for forutsigbar og ikke minst (som er poenget mitt her i dag); jeg glemmer å tenke på de tingene som gjør meg glad og bare raser meg gjennom dagene.

Jeg har en jobb hvor jeg ofte fungerer som en problemløser, slik at kolleger ofte kommer til meg med sine spørsmål og så ender det opp med at jeg løser hele greia og tar over deres hjertesukk. Jeg har en utrolig trang til å være pliktoppfyllende og gjøre alle rundt meg mest mulig fornøyde. Dersom jeg hadde vært i en båt med 9 andre og en må hoppe ut for at båten ikke skal synke, så ville jeg tilbudt meg å hoppe. Selv om jeg er ganske svømmeudyktig. For jeg vil at alle skal ha det bra. Alltid.
Denne trangen gjør at jeg havner i siste rekke på min egen prioriteringsliste og jeg glemmer at jeg skal ha det bra selv også. Jeg må faktisk gjøre de tingene jeg liker og være sammen med mennesker som jeg bryr meg om for å fungere optimalt. Jeg må ta vare på meg selv og være sjef i mitt eget liv. Dette har blitt særlig viktig etter at jeg ble mamma, for en mamma som ikke har det bra, er heller ikke en bra mamma.

Jeg har laget meg en liste over ting som gjør meg glad. Den består av små ting og store ting, hendelser og fenomener, personer og annet levende. Jeg har ikke tenkt å gå ut med hele lista her nå, men nøye meg med å si at sola er en av tingene på lista. Og derfor er jeg litt gladere når det er sol.

Tenk litt på det; hva er det som gjør DEG glad? Og føler du deg ikke LITT bedre nå som du tenker på akkurat det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar