torsdag 14. juli 2011

Verdens beste kokebok


Her er altså kokeboka som alltid har reddet meg; Mikke Mus' kokebok. Veldig mye av det jeg produserer kulinarisk er hentet herfra. Jeg kan fortsatt huske at jeg som 12-åring lagde alle variantene av de 7 Dvergenes muffins, med Minnies glasur. Den store, stygge ulvens sjokoladekake med Dollys sjokoladefyll er blitt Mias favoritt, og for tiden er min favoritt avbildet over: Robin Hoods omelett, variant Broder Tuck (= med vårløk). Og de Magiske pannekakene fra Alice i Eventyrland står stadig hyppigere på middagsbordet.

Kokeboka bærer veldig preg av å være for barn. Rettene er ofte av typen: Kjøp pølser og legg de i kokende vann ("Plutos pølser") eller "Langøres gulrøtter" som forteller at du kjøper gulrøtter og koker de. Ikke veldig avansert. Men innimellom så glimter boka til (spesielt på kaker) og den brukes flittig hjemme hos oss. Mia liker foreløpig best å se på bildene, men kanskje hun etterhvert blir den neste Bakemester Harepus?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar