fredag 1. juli 2011

Lunsj

Heldigvis er det flest hverdager. For det er mye enklere å spise sunt i hverdagene enn i helgene. Den erfaringen er det sikkert flere som har.
Jeg overlater lite til tilfeldighetene når det gjelder kostholdet på hverdager. Derfor har jeg alltid med matpakke på jobb- jeg liker ikke at hva jeg spiser skal måtte styres av humøret til fyren som driver kantina på jobb. Dyrt er det der også, og jeg vil styre min egen kost og spise når jeg vil. Kantina har dårlige åpningstider for meg som helst spiser 3 ganger i løpet av en arbeidsdag.
Når vi storhandler i butikken på lørdager, så bruker vi desidert mest tid (og plass i handlevogna) på frukt- og grøntavdelingen og det gjenspeiles i matpakka mi. Den består for tiden av:

1 rundstykke fra Hatting (som stekes under frokosten) med varierende smøreost
5-6 cherrytomater
Noen sukkererter, alternativt knaskegulerøtter
Litt blåbær
1 pære
0,5 l vann 

Jeg er ikke så nøye med mengden snacks (=frukt og grønt), jeg bare fyller en boks. 

Nei takk. For tungt til min hverdagslunsj
Til de to andre mellommåltidene på jobb, så spiser jeg et helt hjemmelaget knekkebrød med mager Gudbrandsdalsost. Jeg deler knekkebrødet i to og spiser halvparten til hvert av måltidene. Det tar kort tid, det er viktig at jeg bare kan dytte maten i disse uautoriserte matpausene kjapt i munnen mens jeg gjør noe annet, slik at det ikke kan kalles "matpause". Oppskriften på knekkebrødet skal dere få, for de er sykt gode. Men det får bli en annen gang.

Det ser kanskje litt lite ut, men husk at jeg drikker 1 liter vann i løpet av arbeidstiden også, i tillegg til halvliteren til lunsj. Vann gjør at man ikke føler seg så sulten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar