søndag 10. juli 2011

Hjemmelagde knekkebrød

2dl sesamfrø
2dl solsikkekjerner
1dl linfrø
3dl store havregryn
3dl grov sammalt rug
1ts salt
6dl vann

 

Bland alt det tørre. Bland vannet inn. La stå noen minutter å svelle. Fordel på to stekebrett som allerede er dekket av bakepapir. Bruk en slikkepott (eller lignende) og fordel deigen så jevnt som mulig utover brettene.
Forvarm ovnen til 200 grader. Stek et og et brett midt i ovnen i ca 20 min. Ta ut brettet, og del opp i passe store biter, bruk pizzaskjærer. Sett brettet inn i ovnen igjen (fremdeles på 200 grader) og stek i 15-20min, følg med så de ikke blir brent!
Gjenta med brett nummer 2.
Knekk så forsiktig knekkebrødene fra hverandre, og senk temperaturen i ovnen til 50 grader. Legg knekkisene på rist (halvveis oppå hverandre er greit så alle får plass på samme rist). Tørk de i ovnen på 50 grader med stekeovnsdøren på gløtt i MINST 2 timer, gjerne lenger, til knekkebrødene er sprøe og gode.

Oppskriften har jeg fått av en venninne med superegenskaper på kjøkkenet og jeg elsker altså disse knekkisene! De spises hver dag, er best ferske (derfor halverer jeg ofte oppskriften), og jeg får de for meg selv. For: "de er litt rare" -sitat Mia, 3 år. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar