søndag 29. mai 2011

Den utrolig koselige helgen



Utenfor Trikkestallen på Torshov. Mia i lekemodus med en kunstinstallasjon


Siden sist, så har jeg blitt dopfri. Og smertefri. Er fortsatt sløv etter allergimedisiner og har øyne som klistres igjen om natta grunnet noe annen allergi. Tydeligvis. Men det plager meg ikke nevneverdig, så jeg er fornøyd. Og hvertfall med sånne superhelger!

Fredagen startet med jentefest med pannekaker. Kvelden tilbrakte jeg i ren jentestil, med godis, levende lys og Bodyguard på TV. Herrrlig. På lørdag hadde vi teaterbilletter til Karius og Baktus. Mia satt som et tent lys under hele forestillingen og aldri har det vært lettere å pusse tennene hennes! Vi gikk innom butikken på vei hjem, en någet kald tusletur hjem. Jeg fikk fart på vaskekosten da vi kom hjem, husstøvallergikeren slo til med skikkelig storstilt rengjøring av heim. På kvelden var det kino med jentene, "Vann til elefantene". Søt film. Topp å ta på lipgloss og høye hæler og besøke Oslo by lørdag kveld! Det skjer altfor sjelden.





Grunnet litt turbulens og en snuppe som drømte at det var morgen litt før enn det egentlig var, så ble morgenen lang på søndag. Mia og jeg sto opp klokka 10 (sånne lange morgener skjer når Mia våkner på natta og er våken en liten stund, men sovner igjen) og vi skulle ut på ekskursjon. Vi valgte oss Sognsvann, og det var ikke noe dumt valg. Mia syns det er gøy med turer, og hun tuslet litt rundt og gikk etter en større jente og koste seg med det.


Etterhvert lokket vogna litt og hun hoppet oppi. Med pledd og kos. Mia har nå deltatt på nok turer til å vite at det ofte befinner seg kjeks i sekken når man er på tur og turte til slutt å spørre om å få. Og hun spiste nista si med største selvfølgelighet (man må spise niste før man får kjeks, det har vi også lært) og langet innpå Dora-kjeks. Mens hun koser seg i vogna på tur.



Og den superspreke (?) mora kunne kose seg med deilig tur med vogn rundt Sognsvann i nogenlunde fint vær. Digg! Bare så synd det ikke er lenger rundt vannet, for jeg trodde det var et stykke. Men det kan ikke være lenger enn 3,5 km og jeg kunne altså gjerne hatt en lenger tur. Det syns nok Mia også.



Vi trener balanse med å gå oppå noen benker etter en matrast


Men det er litt nedtur å gå samme runden en gang til, så da dro vi på heller på lekeplassen i Frognerparken. For der var også Mormor og Bestefar og det trekker jo opp! Vi ble der til regnet jaget oss inn og hjem, og vi dro hjem til de for å leke. For det er supergøy! Etterhvert dro Mia og jeg hjem og da lagde vi en svært enkel grateng som dere skal få oppskrift på:



Svin- og brokkoligrateng



Kjøttdeig av svin (vi brukte kylling)
Frosne brokkolitopper
1 pose Bretagnesaus
Egg
Revet gulost



(Oppskriften gjengis med manglende mengdeangivelse på flere av ingrediensene. Det er fordi det ikke trengs- følg eget hode og kjøleskap.) Stek kjøttdeigen. Legg brokkolien i en ildfast form, og legg den stekte kjøttdeigen over. Lag sausen sånn som det står på posen, og visp inn egg når den er ferdig. Sausen helles over i formen og gulost på toppen. Stekes på 220 grader i 20 min til osten er gylden.




Mia slet litt med brokkolien, som tydeligvis vokste i munnen hennes i dag. Men store jenter spiser opp det som ligger på tallerknen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar