fredag 18. mars 2011

Klesvask, halsgrums, mat og sjokolade



Haha! Noe av det morsomste jeg vet, det er treningstøy som skal vaskes på 30 grader! Hallo? Treningstøyet mitt kan som regel vrenges opp når jeg har brukt det, så jeg tviler på at en vask på 30 grader vil gjøre nytten.

I dag har jeg mistet stemmen. Folk på jobben har ment at jeg må være døden nær, og da lurer jeg på for alvor hvor lite som skal til før folk legger seg syke og bekymringsmelding for sykefraværet er herved sendt. Man er da ikke syk selv om man er litt forkjølet med grums i stemmen! Det er ganske så normalt for folk med barnehagebarn på vinterstid her i Norge! Jeg ser at en skrankevakt i dag kunne vært noe vanskelig, men jeg skulle nå klart det også dersom det måtte til. For jeg er jo en positiv solstråle.

Mia har lekt morsk store deler av kvelden. Hun heiv innpå enorme mengder pasta til middag, innmellom "mia er morsk" fulgt av senkede øyebryn og "denne pasta veldig god". Siden det er en posevariant som tar 5 minutter, så er den lett å ty til når man er aleneforelder. Men jeg prøver generelt å bytte ut det meste av halv- og helfabrikata med mat laget fra bunnen av. Problemet er jo at i ferdigvariantene, så står det så klart og tydelig antall kcal man får i seg. Og det er så greit for en kcalnazi som meg. I mat man lager fra bunnen av, så har kaloriene en tendens til å stige voldsomt og det er litt vanskeligere å beregne antall kalorier sånn generelt fordi man "tar litt ekstra fløte" osv. MEN så kan man vurdere hvor sunt det er med alt som puttes i av tilsetninger i ferdigproduktene. Uff. Livet hadde nok vært greiere hvis jeg ikke hadde brydd meg så mye om kalorier og relativt sunt kosthold (hva nå enn det egentlig er?)

Dagens helsetips siden det er fredag: Er du veldig glad i sjokolade, men har problemer med å stoppe å spise når du først har begynt? Prøv mørk sjokolade. Selv Alle Sjokoladespiseres Mor (=meg) klarer ikke store mengder mørk sjokolade- det er så mektig og jeg får nok etter noen biter. Jeg har sjelden følt det om lys sjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar