torsdag 31. mars 2011

De harde tredveåra

Så var dagen her. Dagen hvor jeg forlater de skruppelløse og ansvarsløse tjueåra og tar steget videre. Kanskje er det nå jeg skal bli voksen? Kanskje er det slutt på alle ville forslag og cowboyliv og begynne å tenke alderdom? Nei. For jeg forlot de ungdommelige tjueåra for ca 4 år siden, omtrentlig da vi bestemte oss for å prøve å få Mia. Det var da jeg følte at jeg ble voksen. Så jeg ble kanskje tredve allerede den gangen.

Det har vært en hyggelig dag. Det var sen levering i barnehagen, så Mia og jeg fikk laaaang morgen hjemme sammen. Det er koselig å somle sammen med Mia om morgenen, vanligvis er det pisking for å rekke jobb og barnehage tidligst mulig. Jeg fikk i tillegg sove lenge- første del av gaven fra sambo! Så ble jeg vekket med bursdagssangen på senga og en snupp som hjalp mamma med åpning av gave. Det ble vel egentlig hun som åpnet uten særlig hjelp. Men jeg fikk spilt inn en fremføring av bursdagssangen på telefonen og det er kanskje noe av det koseligste å ha. Det er kanskje ikke klokkerent og det mangler endel ord her og der, men man hører hva hun prøver å synge. Flinkeste! Her har Mia laget kort, det er en bil som kjører (det ser dere vel):


Sambo slo til med gavekort (som vanlig): Gavekort på spa og gavekort på bunadstilbehør. Jeg skal nemlig få bunad i 30 årsgave til meg selv. "Heges bunadsfond" har eksistert lenge, men til tider har det hatt andre navn: "Ny bil", "oppussing", "Ting til babyen som kommer" osv. Så kom det et skikkelig bidrag til fondet nå, i anledning dagen, fra mamma og pappa. Så da syns jeg at jeg burde ta skrittet helt ut. Så jeg bestilte time hos Bunadsmesteren, og i dag var jeg til måling etter å ha levert Mia sent i barnehagen før jeg gikk på jobb. Herlig. Så nå blir det faktisk bunad. Jeg har selvsagt valgt Bunadsmesterens mest travle tid i løpet av året, så det er ikke sikkert den blir klar til 17. mai. Men det er ingen krise om det blir en 17. mai til uten bunad. Jeg har overlevd 29 stk 17. mai uten bunad, så jeg klarer nok en til.

Jeg syns at jeg burde lage en kake i går kveld og valget falt på en stor Pavlova. I denne kaka trenger man eggehviter, så hva gjør man da med eggeplommene som man skiller ut?
Jo, da lager man is. Sjokoladeisen som vi lager selv er 1000 ganger bedre enn fra butikken, den er bare helt himmelsk. Så i anledning bursdagen, så ble det altså vanlige kjøttkaker i brun saus til middag (hvilket er en av mine og Mias favoritter blandt hverdagsmiddagene!) med is til dessert og Pavlovakake til kvelds. Nydelig og totalt ikke helsefremmende. Nå er jeg kvalm og uggen, men vet ikke helt hvem som har det verst; magen eller samvittigheten.
Sambo disket opp med blomster, siden våren valgte å utebli på dagen min. Litt typisk; strålende vår i Oslo de siste dagene og så skulle det snø i dag... Litt nedtur.


Men jeg vil si at jeg har fått mye ut av dagen selv om været sviktet! Jeg har fått masse gratulasjoner på sms og på facebook, på jobb ble det en ren parademarsj av klemmer og koselige samtaler, jeg har virkelig mange gode kollegaer som jeg er veldig glad for at jeg valgte å fortsette å jobbe med!
Og så har jeg jo verdens beste smurf på hjemmebane! Her ser vi på Kaptein Sabeltann, som er stor stas for tiden.

1 kommentar:

  1. Kaka og isen ikkje berre høyrdes godt ut - det ser kjempegodt ut også! Fullt fortent å kose seg på ein sådan dag, er 10 år til neste heilrunde dag... Kos deg resten av kvelden! :)

    SvarSlett