fredag 7. januar 2011

Endelig fredag!

Nå sitter jeg og ser inn i et ganske stort hull i veggen. I stueveggen min. Og det er frivillig at hullet er der. Akkurat nå kjennes det litt merkelig. Men tanken er altså god og det er oppussing på gang. Hullet som nå er mellom stua og spisestua skal nemlig bli en svær åpning med en foldedør. Døra er over 2 meter høy og nesten 3 meter bred. Snekkeren som var her i dag måtte altså lage et lite hull for å finne ut hva som var inne i veggen, for å beregne arbeidstid og mengde. For å hindre for mye støv, så er stua delt av plast fra taket og ned borte ved selve veggen. Plasten var kjempegøy, syns Mia.

Vi går altså hardt ut i 2011, med oppussingsstart allerede første uka. Arbeidsuka har vært grei, barnehagestarten har vært fin også. I morgen ryker julepynten, for jeg er ferdig med jula. Den ligger bak meg som et slags fråtsende og stillesittende (men veldig hyggelig!) udyr, og badevekta mi har blitt mye gladere denne uka, som jeg herved har døpt "helvetesuka". For det har vært utrolig vanskelig å holde seg på den smale sti og 1500 kalorier om dagen etter å ha spist så mye søtt flere uker. Det å veie maten er meget interessant, og selv om jeg har gjort dette en runde tidligere, så har det gått opp nye lys denne gangen. Og jeg har måttet gått ned mye på selve matmengden, så jeg har vært sulten endel. Spesielt et par ganger denne uka når jeg har gått fra jobb, gått i 20 min i snø for å rekke barnehagen, så har jeg merket det godt. Det siste strekket opp til leiligheten er slak oppoverbakke og ganske langt. Det er tungt og jeg blir småsvimmel siden magen kunne tenkt seg litt mer drivstoff å kjøre med. I tillegg er det da videre slak oppoverbakke mot barnehagen, og jeg henter med akebrett siden det funker bedre (og er mer gøy!) enn vogna. Så når jeg tar de siste meterne opp til barnehagelokalet med tomt akebrett på slep, så er jeg helt utafor dessverre. Rar følelse. Men det går heldigvis fort over når jeg får super-Mia i fanget! I tillegg har jeg vært så lur at jeg tenkte å surfe på at det er nedoverbakke på vei hjem, så jeg småløper med akebrettet og 13 kg heiende kjøtt på toppen: "Løpe mere, mamma! Mere!"
Jeg vet at neste uke blir litt bedre, siden kroppen har en flott evne til å tilpasse seg. I mellomtiden gjelder det å ikke falle helt sammen nå i helgen, for da har jeg lidd forgjeves. Men litt sjokolade ligger nå foran meg. For det er lov på fredager. Bare det ikke blir ALTFOR mye.

Her kommer noen bilder fra den siste tiden:


Mia fikk plastilina som forsinket julegave og det er såååå stas! Hun lager riktignok bare slanger (eller; det er vel egentlig mamma og pappa som skal lage slanger mens hun ser på). Og så serveres de som is av vertinnen i rødt.


Vi har vært på flere aketurer, siden vi har flotte akemuligheter rett i nærheten og det er morsomt for både store og små. Jeg får litt blåmerker, men det er bare dekorativt på allerede deformerte fotballegger.


Det nye lekekjøkkenet er noe av det vi liker aller best av julegavene. Det kokkeleres og serveres mye fra Mias kjøkken. Her om dagen ble jeg hentet ut av dusjen på morgenen med beskjed om at "maten er FERDIG!" Da hadde Mia laget kjøttkaker og saus, og det går det ikke an å gå glipp av når klokka er 07.10!

1 kommentar:

  1. Er det lurt med så mye plast i stua når du samtidig leser den der krimmen???
    God søndag.

    SvarSlett