fredag 31. desember 2010

Nytt godtinår!

Da ebber året mot slutten, og det er tid for ettertanke. (Egentlig ikke, men det hørtes fint ut å skrive det akkurat nå). Vi er ikke sånn inmari overbegeistra for denne festaftenen, og har flere ganger de siste årene tilbrakt den hjemme for oss selv. Ikke er det så lett med barn som er ganske sengesensitiv heller, og ønsket om sjampis og å se raketter tynnkledd i mange minus med høye hæler er også ganske fraværende. I fjor var vi på en veldig hyggelig fest med en vennegjeng, og det gjentas gjerne, men i år kjører vi en slags "overklassefredagskveld" med litt finere mat enn vi pleier, musserende til de som ønsker og er over 3 år, film, samt litt senere leggetid. For andre høres dette kanskje stusselig ut, men for oss er dette topp. Vi liker det trygge og kjente.

Romjula har gått rolig for seg, med mye familieselskaper som alltid, og det er sånn vi liker det. I tillegg har jeg dratt kroppen min på jobb noen dager, Mia har sovet over sin første natt hos farmor og farfar uten oss tilstede, mens sambo og jeg så "Kongen av Bastøy" (tommel opp fra meg) og det har blitt mye godt og julekaker. 

Jeg har følgende nyttårsfortsetter:

-Stramme opp en juledvask kropp (som har vært i fritt fall i en drøy måned). Kostholdet skal strammes, og treningen gjenopptas. Jeg har ikke noen problemer med motivasjon i forhold til trening, men jeg har vært for dårlig på å tilrettelegge det. Ting må planlegges i småbarnsfamilier, og jeg misunner alle de som ikke har familiehensyn å ta: skulle virkelig ønske jeg bare kunne dra på trening når det passer meg. Men sånn er det ikke, og det ser ut til at jeg må trene i arbeidstiden for å få kabalen familie/nok trening/nok søvn til å gå opp. Mener å huske at jeg har krav på 1 treningstime i uka på jobb, men dette må jeg finstudere. Et delmål er dessuten mer variert trening; både spinning og jogging (skeptisk....) kan være alternativer.
Dessuten vurderer jeg å hive badevekta, og istedet finne frem målebånd. Det ser ut til at det er vanskelig for meg å komme under et visst antall kg, og da mister man motivasjonen når man står og stanger lenge på samme sted. Selv om kroppen blir strammere, så ser man seg blind på dette tallet. Nytt delmål: fortsette med daglig stryketrening. Det hjelper nemlig. 

-Holde hjemmet ryddig. Ikke la haugene hope seg opp, men bli flinkere til å rydde før det blir for ille. Stua skal være et voksensted når Mia legger seg, og med et relativt ryddig hjem, så blir det lettere å holde det rent. Og leiligheten min er faktisk ganske fin når ting er rent og ryddig!

-Bytte nettleser. Jeg blir ledd av på alle kanter over at jeg fortsatt kjører IE "siden den er så ræva". Så nå skal jeg bytte, bare fordi alle maser. Jeg har aldri hatt noe å utsette på IE, men man må jo følge med i utviklingen, som mitt yrke sier. Dette innlegget blir derfor det første i denne bloggen som er utformet i Opera. Merker liten forskjell så langt.

Det kommer nok flere forsetter etterhvert, samtidig som jeg skal legge ut flere gullknips fra jula. Jeg kan dessverre ikke love hyppigere/mer forutsigbar blogging i 2011. Hvertfall ikke hvis jeg skal få utført de et par av de andre forsettene... Men her er noen fra temaet "slækking hjemme i romjula":


Mia har brukt denne siste 2010-dagen i sin nye onepiece




Liten sjokolademums som hvertfall ikke er beskjeden


På nyttårsmenyen hos familien med 2-åring og kolshoste:

Kalkunfilet med fløtegratinerte poteter, asparges, rosenkål, gulrøtter og stekt sopp.
Sjokolademousse med vaniljesaus.

Selv om man ikke har gjester, så kan man pynte opp med skikkelig dekketøy og oppdekning. Og det blir virkelig hyggeligere når kjelene ikke står på bordet.  

Da ønsker jeg et godt nytt år til alle faste lesere! Og husk at det er lov å kommentere også i 2011!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar