tirsdag 21. desember 2010

Julestemning, får jeg deg?

Endelig kommer det litt julestemning sigende. Jeg har vært veldig redd for at den aldri skulle komme i år, og det er litt den risikoen man tar med å være tidlig ute med julegaver og å begynne å forberede julekort i oktober. Det har aldri vært noe problem tidligere, men i år har jeg altså slitt med å finne stemningen. Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at ting endres. Det er ikke lenger min egen julestemning som er viktig, jeg vil heller at Mia skal få føle på den nå som hun skjønner hva jula er. Og det er fortsatt litt skummelt å tilsidesette seg selv, selv om jeg har gjort det i 2,5 år nå.
Så nå setter jeg på spotify-lista mi som heter "Jul" og rydder litt. Lar tankene gå. Vi skal ha gjester 1.juledag og det ser jo ikke ut her.
Så da kan dere få bordverset de bruker i barnehagen å kose dere med, Mia fremfører med stoooor innlevelse og riktig armbruk:


Ormen den lange
krøp som en slange
under et gjerde
tok seg en pære
delte den i to
vær så god!


(angående avstemningen om hva Mia syns var mest gøy med pepperkakebakinga, så takker jeg for tilliten deres... De fleste trodde jo at det morsomste var mine skjeve biter til pepperkakehuset, men det var det heldigvis ikke. De fleste lo riktignok, men ikke Mia. For hun var for opptatt med å legge sine ferdig utstikkede kaker oppå brettet, som var det helt klart morsomste. Slik ble kakene veldig skjeve og rare og uformelige, fordi hun måtte bruke litt makt på å ta de opp fra bordet og opp på plata. Men stilkarakterer finnes ikke i pepperkakebaking, dermed basta! Og de smaker kjempegodt!)

1 kommentar:

  1. og da tippet jeg rett, hurra. Det er så morsomt å lese om hvor viktig du synes det er med tradisjoner og gode julefølelser og hvor tolmodig du må være for å holde på sammen med henne, flotters.

    SvarSlett