torsdag 28. oktober 2010

Deilig fridag!

I dag tok jeg fri hele dagen fra jobb, siden det var personalmøte i barnehagen fra 8-10. Det medfører at barna ikke kan leveres før 10, og dermed er endel av arbeidsdagen allerede ødelagt når jeg ikke kommer meg på jobb før 10.30. Så da tok jeg fri hele dagen like så godt. Det er aldri feil med lang morgen med "jeg er blid og fornøyd i dag"-Mia og resten av dagen til Hege-tid.

Og Mia og jeg hadde en flott og rolig morgen før vi satte kursen mot barnehagen, som er det beste stedet som finnes om dagen. Mia er blitt så stor at hun deltar på masse aktiviteter, "store-trollene" gjør nemlig masse gøy. I går laget de håndavtrykk i fargelagt leire, og Mia fortalte ivrig at hun fikk grønn, Per fikk rød og Clara gul. Tidligere har de laget trolldeigfigurer, og de har laget kunstverk på veggen da de hadde temaet om skogsdyr. Polarreven ble dekket med bomullsvatt, ekornet har fått limt på brune tøylapper og bjørnen har de fargelagt med svamp. Kjempefint! Det skal legges til at det siste dyret på veggen, elgen, har "småtrollene" (=de minste barna) fargelagt med rødfarge. På den måten ser elgen trafikkskadet ut, en skikkelig road-kill:)

Mia valgte å spise kiwi til frokost i dag, mens hun så på TV:




Ingenting er som å fortsatt gå i pysjen halv ni på en torsdag!

Mens Mia koste seg med TV og kiwi, så lagde jeg matpakka hennes:

De av dere som lurer på hvordan prosjektet "Lage spennende matpakker" går, så ser dere det her. Dette er en veldig god matpakke, og den er nok ikke like bra hver dag. Men den inneholder alltid to matbokser med 2 brødskiver i hver, og litt frukt/grønt/bær/annet ekstra i begge boksene. I tillegg får hun mer frukt i barnehagen, og de lager varm mat et par ganger i uka. I dag hadde de for eksempel laks med poteter, grønnsaker og creme fraiche. Som Mia var den eneste av "store-troll" som spiste. Hun fikk derfor kjempeskryt, både under måltidet og ved henting. Hun er lett å smigre og blir stolt som en hane!

Samtidig som jeg smurte matpakka, så nøt jeg synet av min nye verandadør på kjøkkenet. Den har endelig kommet og vi er veldig fornøyde!


Døra går altså ut mot bakgården, og vi skal lage en trapp som går ned til bakken utenfor. Vi gleder oss til å ta bakgården mer i bruk til sommeren! I tillegg ble det mer lys, ettersom døra erstattet et vindu. Og så ble kjøkkenet større, siden vi plutselig (og uventet!) fikk et trinn utover. Tidligere ble jo denne bredden i rommet brukt til vinduskarm.

Hege-tid betyr kortlaging akkurat nå. Jeg blir på ingen måte arbeidsledig fremover. Vi må ha burdagsgaver (og tilhørende kort) til 2 barn som fyller 3 år og 2 barn som fyller 4 år. Vi skal i 2 dåper om ikke så lenge, og så er det julekort. I dag holdt jeg på med prosjekt dåpskort. Det er veldig gøy, for jeg lager kortene litt mer avansert enn de vanlige, enkle kortene.

Hege-tid innebærer også tur på cafè. Det er noe jeg virkelig savner fra studietiden, og det å ha mer frie tøyler på dagtid. Jeg håpet jo at jeg skulle ta opp igjen denne aktiviteten da jeg var "mammaledig", men Mia ville det noe annerledes.

Nei, jeg skulle hatt fri fra jobb oftere, for det er så deilig!

Dagens Mia:

Jeg: "Skal du ha melk, Mia?"
Mia: "Jepp!" (sagt på en kjekk måte, akkurat som om hun jevnlig bruker dette uttrykket. Og jeg har aldri hørt det før fra hennes munn..)

Jeg: "Hva smakte ripsen da, Mia?"
Mia: "Surt!" (Rett på sak der ja...)

Etter bading, så fristet jeg henne opp med en rosa yoghurt, som jeg vet hun elsker. Den finnes ikke i så mange butikker, men som den supermammaen jeg er, så brukte jeg litt av dagen i dag på å oppdrive den. Kan jo ikke bare tenke på meg selv heller... Så vi snakket om rosa mens vi tørket oss og tok på pysj. Og dette snakket om rosa brakte meg over på sangen "Rosa helikopter" som var hipp og kul for nesten 10 år siden. Jeg begynte å synge, og etter noen linjer så fikk jeg et sinna blikk fra Mia, før hun sa: "NÆÆÆÆÆI. Ikke kopter!!!" Og sambo var vel egentlig helt enig, så den sangen er herved forbudt i heimen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar