mandag 13. september 2010

Utfordret

Jeg fikk en utfordring av Greta, som er veldig god på å utfordre meg.

Hvilken bok leser du akkurat nå?
Halvbroren, Lars Saabye Christensen. Denne boka er på lista mi over bøker jeg bør ha lest, så jeg gjør plikten min rett og slett. Mister all lyst når jeg ser hvor tjukk den er, men nekter å gi meg. For den er egentlig ganske koselig.

Hvor liker du best å lese?
Leser for tiden kun før jeg sovner. Har ikke ro i rompa nok til å lese ellers. Jeg minnes at jeg likte å lese på stranda før jeg ble mamma. Ja! Og så leser jeg hvis det ikke er en TV tilgjengelig om kvelden (=ikke ofte! For eksempel på strømløs hytte).

Hvilken bok skulle du ønske at ble filmatisert?
Jeg elsker karakteren Harry Hole til Jo Nesbø, så jeg håper han kommer seg på lerretet. Har ingen problemer med film vs bok slik som mange andre har, det blir aldri det samme uansett, så jeg sammenlikner sjelden så veldig seriøst.

Hva er favorittboka di?
Har ingen bøker som troner alene på toppen. Er generelt veldig glad i norsk krim fra Oslo. Derfor er Harry Hole, Hanne Wilhelmsen, Konrad Sejer, Cato Isaksen og Gunnarstranda/Frølich helter i min verden. Dessuten har jeg nok lest mer Poirot og Miss Marple enn de fleste. Og siden jeg sjelden bruker tida mi på ting jeg ikke er sikker på at jeg liker, så kommer det neppe en inmari overraskende leseopplevelse med det første.

Er det noen bøker du ser frem til å lese de neste månedene?
Neste bok blir en av mine faste krimvenner ovenfor, og så skal jeg prøve en ny norsk krimforfatter, Johan Mjønes. Det gleder jeg meg til.

Hva syns du er den fineste forsiden på en bok?
Jeg har vel kanskje aldri lagt merke til forsiden på en bok før. Men denne boka fant jeg på loppemarked på lørdag, og jeg skjønte med en gang at Mia kom til å like den. Masse farger er bra.

Men forside på bøker til meg selv, vet jeg faktisk ikke. Har aldri, (og da mener jeg aldri) valgt en bok til meg selv basert på forsiden.
Jeg utfordrer: Tutta. Take it away!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar