fredag 24. september 2010

Høst

Jeg elsker høsten! Dette fruktfatet er en veldig god grunn til hvorfor høsten er så fin. Jeg stapper matpakka full av frukt og bær hver eneste dag og det gir masse energi og god samvittighet. Ikke får jeg superlyst på godteri heller, så nå er vi oftere hos bestemor og hamstrer fra hagen hennes.
Visste dere forresten at samene har 8 årstider? Den vi har nå heter Høstsommer og det er den beste tiden av alle. Det går nemlig over i høst når de første frostnettene har meldt sin ankomst, og det har de jo heldigvis ikke gjort enda. Jeg liker godt at det er lov å kle på seg litt mer, og jeg liker godt den tradisjonelle høstmoten med mørke klær, strikkajakker og ikke minst: støvletter. Jeg har allerede flyttet inn i støvlettene mine og jeg flytter ikke ut igjen før uti mai.
Jeg liker følelsen av å begynne på nytt. Nytt barnehageår, nye utfordringer på jobb og skole.
Jeg liker marka best om høsten. Den skarpe lufta av marka om høsten er noe jeg ikke visste eksisterte før jeg ble voksen.
Og nå har jeg fått enda en flott ting å glede meg over denne høsten: CUPFINALEN! Endelig og mot alle odds har mitt hjemstedslag kommet til finalen og jeg har kjent på lokalpatriotismen som vokser for hvert skritt de har nærmet seg. Og nå er de endelig der. Jeg håper på å skaffe meg billett for å være en del av det sirkuset jeg hvert år prøver å unngå.
Og regnet om kvelden. Jeg er ikke den som jubler høyest når det regner på vei til jobb siden jeg går til fots, men jeg liker veldig godt at det regner på kvelden når jeg er inne. Så nå har jeg fyrt opp både peis og telys mens jeg irriterer meg over Ivar Dyrhaug i Beat for beat. Tror jeg heller skal løfte rompa og begynne på diverse plikter før jeg blir altfor rastløs (eller irritert). Jeg har litt å gjøre siden jeg drar på jentetur i morgen, mens Stein og Mia skal kose seg her hjemme. Vi får se hvem som kommer til å kose seg mest :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar