fredag 3. september 2010

"Det er ikke morsomt å spise sin mat. Når den ligger i pakke og ikke på fat"

Jeg er en matpakkejente. Jeg var det ikke før jeg bestemte meg for å kvitte meg med noen kilo for en stund siden, men kiloene forsvant omvendt proporsjonalt med kjærligheten til matpakka. For matpakka har den luksusen at man har fullstendig kontroll på hva man putter i seg til lunsj. Ikke behøver den å være særlig dyr heller. Så kantinematen på jobb ble glatt byttet ut, og jeg har ikke tenkt å gå tilbake med det første. Jeg styrer selv hva jeg putter i matpakka og er dermed min egen lykkes smed.
Sambo er ikke en matpakkemann. Han går rett i kantina på jobb og unner seg det han har lyst på til lunsj. Fint for han.
Mia er den tapende part i denne lunsjdiskusjonen. For hun får definitivt ikke bestemme hva hun skal spise til lunsj. Da hun startet i barnehagen for et år siden, så hadde hun med seg 2 brødskiver + en frukt. Så ble frukten kuttet ut siden barnehagen gikk over til å få frukt levert på døra. Da la vi i en brødskive ekstra. Så fikk vi beskjed fra barnehagen om at Mia trengte mer mat, så da gikk vi opp til 4 brødskiver (fordelt på de 2 måltidene de har). Og hele veien har det vært leverpostei, kaviar og baconost. Makrell i tomat-skorper var alltid det som lå igjen da matboksen kom hjem, så jeg tok hintet der og sluttet med det. Men uansett; dere skjønner tegninga. Superkjedelig matpakke! Punktum.
Jeg ble dermed ikke særlig overrasket da det kom mail fra barnehagen i går vedrørende matpakker. For det første hadde mange av barna med seg for lite mat (jeg tror egentlig ikke at det var Mia den var myntet på), i tillegg til at barna har godt av variasjon i matboksen (den følte jeg meg desto mer truffet av).
Så da begynte jeg å tenke kreativt; hva kan man ha i matboksen annet enn skiver? Fikk noen tips fra barnehagen, søkte litt på nettet og tenkte hardt. I dag tidlig fikk Mia med seg denne matpakka:


Det er fortsatt brødskiver, i tillegg er det to små grillspyd med skinke, druer og kyllingbiter, det er litt flere skinkebiter (siden det er nesten like godt som sjokolade!) og det er cherrytomater. Valgte å stoppe der siden de skulle ha fredagskos i barnehagen, og da lager de alltid noe godt, som vafler, tomatsuppe, pizza eller pasta med pesto og tunfisk osv (er det rart jeg får prestasjonsangst ang middag når de serveres så fancy retter i barnehagen?) Uansett, så var matpakka en suksess, for det var bare smårester igjen da hun kom hjem. Og vanligvis når de har fredagskos, så har hun nesten ikke rørt matpakka...

Jeg har heldigvis et par flere ideer i hodet, men trenger fortsatt hjelp og tips til spennende matpakker! Hva er ditt beste tips?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar