lørdag 14. august 2010

Morgenstund har tullebukker i grunn

I dag hadde vi skikkelig slapp lørdag formiddag. Mia våknet riktignok tidlig, altfor tidlig på en lørdag for vår smak, men det gjør ingenting så lenge hun har bra humør. Og vi er ganske forskjellige, sambo og jeg, når det kommer til helgemorgener med Mia. Han leker med henne hele tiden, mens jeg ikke gjør det. Jeg gjør stort sett husmorting siden jeg mener at hun har nok leker til å kunne underholde seg selv. Og så ender det med at hun hjelper meg i utførelsen av husmoroppgavene dersom hun blir nysgjerrig, eller så blir oppgavene så kjedelige at jeg heller setter meg ned og tegner, pusler, kjører med bilene eller sorterer (alt kan faktisk sorteres!).
Etter at vi hadde holdt på med dette til langt på overtid, så var det tid for ukens storhandling (og storsjarmering av butikkansatte på Rema, hun har fått masse fans der etterhvert) og da vi kom hjem skulle vi kle oss for å dra på middag hos svigers. Planen var å komme litt tidlig for å leke i den supre sandkassa deres, samt huske og gå på oppdagelsesferd blandt farmors grønnsaker og bær. Oppdagelsesferd ble det for Mia, men den tok hun i sitt eget drømmeland. Hun sovnet faktisk på sofaen, trengte altså en skikkelig cowboystrekk (siden hun har sluttet med dagsoving for godt etter noen vanskelige legginger denne uka...) og vi ristet liv i henne etter kort tid. Nyarvet kjole ble tatt på:


Skikkelig skaut siden vi skulle ut av byen!

Ute hos svigers ble det husking og sandkasseleking, plukking av tomater og rips, skikkelig grillmiddag med dessert i flere omganger og løping rundt huset. Som vanlig, så fikk vi med oss noe. Det får vi alltid når vi er der. Denne gangen en trehjulssykkel og litervis med frosne bjørnebær til smoothiebruk. Mia har forsåvidt allerede en sykkel, problemet med den er at pedalene ikke går rundt av seg selv når sykkelen beveger seg. Det gjør at hun blir sittende helt rolig og vente på å bli dyttet, hun skjønner ikke at hun må tråkke for å få sykkelen fremover. Men denne nye sykkelen beveger pedalene når hjulene går, og da skjønte hun poenget med en gang. Hun tittet ned på sine bevegende bein og likte det hun så. Man kunne se at det gikk opp et lys for henne, litt som når Petter Smart får en idé i tegneserien. Så nå satser vi på at den neste Thor Hushovd er innad i familien :)

I morgen bærer det avsted i bursdag, en av Mias tremenninger har nylig fylt 6 år. Vi drar nok ikke sultne derfra heller, tenker jeg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar