søndag 15. august 2010

Brettekanter

Da har vi kommet hjem fra bursdag, i en enebolig som er et 3-barnshjem, hvor skapene og hyllene ser ut som på bildet: Brettekanter på alt av klær. De har ikke så mye klesskap, men legger det meste av klær på åpne hyller på soverommene. Eller nei, vent litt. Hos min kusine ser det faktisk enda bedre ut enn dette bildet, for hun legger klærne oppå hverandre etter farger i tillegg. Hennes to yngste barn er tvillinger, en av hvert kjønn, og de deler soverom og dermed kleshylle. Tenk deg det. En åpen kleshylle på et barnerom med to barn i alderen 2,5 år, og alle klærne ligger med brettekanter i de riktige fargesjatteringer. En haug med bukser og en haug med overdeler til hver av ungene. Og det får lov å ligge sånn! Tenk om jeg skulle prøvd dette med Mia, dronninga av kaos. Det er fint lite brettekanter i den kommoden hennes, for å si det sånn! Hun er stadig vekk oppi for å se (og rydde...) og resultatet blir deretter.

I bokhyllene til min kusine, så er det samme fargeopplegg. Hos eldstesønnen, så er bøker plassert etter farge på bokryggen: blå, grå, grønn osv står et sted, mens de røde, rosa, gule, oransje står et annet sted. De hvite et tredje sted.

Kusina mi er et petimeter av rang, og jeg er bare kjempeimponert. For hele hjemmet fremstår så pent og ryddig. Alt av papirer er i helt like permer, ikke noen gule, noen røde og blå (som noen har fått med seg fra forrige arbeidsplass eller noe). Dette gjør at permene kan stå fremme og dermed bli en del av interiøret, fordi det ser pent ut. I tillegg så har de veldig mange smarte løsninger av møbler og oppbevaring, og det vinner man mye på når man har små barn. For alle ønsker jo et pent hjem, problemet for oss småbarnsmødre er bare at vi ikke har energien til å få det sånn!
Men nå skal jeg inn og lage brettekanter på olabuksene mine, før jeg skal sortere de fra lyst til mørkt. Så føles det kanskje litt bedre når jeg skal kle på meg i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar