fredag 9. april 2010

Oppdatering

I morgen er det navnefest for nevøen min Andreas. Jeg har lagd eksplosjonskort (se over), bakt kake og funnet frem finstasen.

Enkelte lesere har uttrykt litt bekymring for varierende bloggefrekvens, og bloggredaksjonen kan ikke annet enn å beklage akkurat dette. Har litt mange jern i ilden akkurat nå, så jeg velger å ikke love bot og bedring, men bare håpe på det bedre sammen med dere. I mitt forsvar så kan det nevnes at det fortsatt er påskepynt her i heimen, for jeg henger litt etter på huslige aktiviteter også. Og på jobb går det i hundre.

Mia hadde en påskeferie hvor vi stiftet bekjentskap med Mr Jeg-vil-ikke-sove-i-det-hele-tatt. Han er ikke noe særlig hyggelig, egentlig. Mia gikk dermed påsken gjennom uten å sove noe særlig på dagtid (ikke noen bombe akkurat det), men når denne misteren kom tuslende også på kvelden, så surna jeg. For han har ikke gått sin vei heller, og legging på kvelden har gått fra å være det enkleste i verden, til å bli en utfordring. Mia nekter å legge seg og må forlates på rommet sitt hylende og slående i madrassen i sinne. Dessverre. Heldigvis blir det gradvis fortere og fortere stille der inne, for hun er trøtt nok. Hun vil bare få frem at hun har en mening.
Når hun kom seg tilbake til barnehagen etter påsken, så ble det etablert dagsøvn igjen. Men i barnehagen får de til ting som vi ikke får til: å ta på henne parkdress, og bytte bleie på en frivillig måte for eksempel. Mia er nemlig i sterkt opprør mot foreldrene sine om dagen.

Og så har hun blitt veldig flink til å snakke! Hun etterlikner de fleste ordene hun hører, svarer på ja/nei-spørsmål og har blitt flink på farger! Mest glad i "blå" foreløpig, men de andre fargene har den siste tiden også blitt nevnt hyppig når hun ser de.

Veldig bra at hun forstår såpass mye av det vi sier også. Hun kan dermed gjøre nytte for seg ved å dekke bordet, finne mine tøfler når jeg trenger de og pakke matboksen sin ned i sekken. Flinke jenta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar