torsdag 14. januar 2010

Bøker

Mia er en skikkelig bokelsker. Hun har vært veldig opptatt av bøker helt fra hun ble opptatt av noe annet enn melkeflaska, og det er gøy å følge utviklingen hennes i forhold til bøker.

I starten var det bare tygging på hjørner. Etterhvert ble det gøy å bla i bøkene, når hun fikk det til selv. Hun kunne underholdes lenge alene, sittende med en bok i fanget. Så ble det enorm hurtiglesing på fanget til andre, det vil si å bla seg gjennom boka så fort at man ikke rekker å faktisk lese den sammen. Under alle disse tre fasene, så er det pekebøker med skikkelig tykke sider som gjelder.

Denne boka er helt oppspist

Til jul fikk hun utvidet boksamlingen sin med 3 nye bøker. Da "Mummitrollet går seg vill", "På eventyr med fargene" og "Den lille larven aldrimett" kom i hus, så ble det brått slutt med hurtiglesinga, for mammaen gadd ikke å ta med jobbkunnskapene hjem (reparere bøker). Disse bøkene har jo tynne sider, klaffer som kan brettes opp og igjen og gode historier. Så romjula ble brukt til å innarbeide nye vaner med boklesing. Og det har funket ganske bra. Det er riktig så koselig når snuppa finner frem en bok, kommer i full fart mot meg (gjerne når jeg lager middag) med en bok i hånda og verdens mest forventningsfulle smil. Da er det bare å la middagen stå (fiskesuppe er ikke sååå godt likevel...) og sette seg ned mens Mia rygger inn i beina mine, klar for å sitte på fanget. Skal hvertfall ikke sitte på det kalde gulvet, nei. Og så leser vi faktisk historien i boka. Vi blar sammen, peker på bildene og kommenterer begge to. Så sier Mia "fæddi!" og reiser seg opp for å hente en ny bok, mens jeg spretter opp for å redde stumpene av fiskesuppa.

Og sånn gjør vi det nå med alle bøkene, ikke bare de nye. Bøker med dyr har hun flere av. "Dyrene på bondegården", "Søte dyr", "Dyreunger", "Kattunger", "Dyrene på Barnas seter i Dyreparken i Kristiansand" osv. Alle dyrene sier fortsatt "bæ-bæ" i følge Mia, men vi nærmer oss litt differensiering, istad var det en lyd som lignet "gakk-gakk" når vi så på endene. Vi har bøker som heter "Biler", "Go'boka" og "Geir og gravemaskinen hans", og vi har bøker som ikke har ord, bare bilder av diverse gjenstander og ting. Snuppa har dessuten funnet frem til vår bokhylle, og der er tegnspråkordboken en av favorittene.
Jeg vet ikke om jeg liker så godt hennes fascinasjon for boka med Vodkadrinker, men den er altså en sikker vinner. Sikkert på grunn av alle fargene, hun prater masse og peker mens hun blar. Og når hun er ferdig med vodkadrinkene, så går hun over på boka om Romdrinker... Burde jeg bli bekymret? Hun har jo i tillegg vist glimrende skåleferdigheter...



Det jeg syns er kjedeligst å lese, det er Clas Ohlson-katalogen. Heldigvis har den så tynne sider at katalogen blir litt tynnere for hver gang og jeg håper at seksjonen med borr og driller snart er heeeelt borte :)



Det er snart på tide med faste lesestunder, Mia har jo hele den hvite serien til Aschehoug som hun fikk da hun var baby. Jeg gleder meg hvertfall over leselysten hennes, uansett hva hun finner på å bla i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar