søndag 22. november 2009

Pleonasme

Dette er et fascinerende ord. Det er nesten like fascinerende som fenomenet i seg selv. Ordet betyr altså smør på flesk, at man sier det samme flere ganger, men med forskjellige ord av tilnærmet lik eller identisk betydning. Eksempel på pleonasme: "En gammel olding" og "Jeg pleier som regel å gå til jobben".

Jeg er enda mer fascinert av det som er motsatt pleonasme. Med det mener jeg at man setter to helt motstridende ord ved siden av hverandre istedefor to like. "En fantastisk bilulykke" for eksempel. Det er to ord som overhodet ikke har noe å gjøre ved siden av hverandre.
Jeg fant derfor et skilt på Rema som jeg syns er motsatt pleonasme:


Hvordan kan lutefisk være fersk?? Det er jo tørket fisk som deretter ligger i vann og lut ganske så lenge i følge wikipedia!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar