tirsdag 6. oktober 2009

Frokost


Jeg er et frokostmenneske, helt klart. Jeg lager meg skikkelig frokost, med 1 brødskive og 1 knekkebrød hver morgen. Dette får følge av en kaffe latte, ettersom vi har espressomaskin med melkesteamer hjemme. Den fikk jeg til jul for snart 5 år siden og må sies å være den julegaven jeg har hatt mest glede av noensinne. For hvis det er en uvane jeg lærte av å studere, så er det å drikke en kaffe latte hver dag.

Uansett: jeg kan gjerne bruke lang tid på frokosten. Dette er jo litt fordi det tar litt tid å lage kaffen og maten, for så å spise den i et behagelig tempo, med Frokostshowet på Radio1 i bakgrunnen.

Mia ser også ut til å sette pris på frokoststunden hver morgen. Det vil si; hun setter pris på MIN frokoststund, ikke sin egen. For mens jeg drikker kaffe og spiser brød/knekkebrød med pålegg, så får hun grøt og melk. Hvilket ikke er like spennende. Kaffen min kan hun holde seg unna, det er bare den lange skjeen som lager så fin lyd mot glasset som er gøy, mens pålegget og knekkebrødet vil hun helst ha selv. Mulig at vi burde bytte ut grøten til frokost når det er så tydelig mindre aktuelt for henne, men jeg mistenker at det er ikke selve menyen som er problemet. Det er nok heller sånn at hun vil spise det samme som mammaen sin til frokost. For når mammaen spiser en skje med grøt, så gjør Mia det også, stort sett.

I dag derimot, så ble det mye grøt på mamma og mye ost og skinke på Mia...

Aller mest stas er det å starte frokosten på fanget hos mammaen, istedet for å sitte på sin egen stol. En liten stund gjør hun det, så flytter hun over på egen stol og det er greit. Det å sjonglere med grøt inn i munnen på Mia mens hun sitter på fanget mitt, det er en ganske vanskelig oppgave, så da blir det mest pålegg som hun forsyner seg med fra asjetten min når hun sitter der.

Men likevel. Det er koselig med frokoststund, med eller uten Mia på fanget. Så får jeg heller skjære opp en ekstra ostebit som Mia kan få, sånn at jeg selv slipper å spise brød uten pålegg. For noe kjedeligere enn brød uten pålegg, det finnes ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar