lørdag 26. september 2009

Sitter nedpå berget...

...og ser utover jobben. Hvor det er folketomt. Ute skinner sola, og jeg gjetter at det er friskt og skarpt høstvær ute. Sikkert siste rest før det skal bli skikkelig kaldt, og det minner meg på at vi stadig ikke har fungerende varmekabler på lillebadet. Hvilket igjen irriterer meg kraftig. Jeg får sutre litt ekstra til sambo, så kanskje det skjer noe på den fronten.

Jeg har akkurat fordypet meg i Bjugn-saken. Fant en veldig lang og inngående artikkel på http://www.pedofili.info/Bjugn.htm og jeg ble ganske oppslukt. (Sidens navn er misvisende, for Bjugn-saken har ingenting med pedofili å gjøre. Det skjønner man når man leser artikkelen). Man må nemlig finne noe å bli skikkelig fordypet i, når man jobber på folketomme dager. Og Bjugn-saken er meget fascinerende og enestående i norsk historie. Den er heller ikke så rent lite provoserende og bærer preg av tiden det skjedde på. For man skulle tro på barna når de pratet om seksuelle overgrep, tiden var inne for å ta dette på alvor. Og barn kan ikke lyve. Barn er ikke opptatt av seksuell aktivitet, så da må det ha skjedd fysiske overgrep når de forteller om det.

Jeg skal ikke mene for mye om hva som skjedde og ikke skjedde i Bjugn på tidlig 90-tall, for det vet jeg ikke. Men det er veldig trist for en liten bygd som fortsatt lider med stempelet om denne saken. Og alle menneskene den har berørt og ødelagt mye for.

En av mine kollegaer (og sannsynligvis en av verdens beste kakebakere) har tatt med seg en fantastisk eplekake på jobb i dag. Bare for å glede oss andre! Verden er virkelig full av mennesker som bare er ute etter å skape hygge!

Det er dessverre endel av den motsatte sorten også, for jeg snublet akkurat over noen som mener at de bor her hvor jeg jobber. En mobilladerledning tok seg bryet med å hindre meg i å gå på do.. For man kan stjele strøm og lade telefonen selv om man ikke er hjemme hos seg selv!

Et blogginnlegg uten navnet "Mia" hører ikke hjemme her, så jeg bare sender noen tanker til henne ang det å sove lenge i helgen. For det er faktisk lov, Mia! Denne uka har hun vært litt halvpjusk, med etterdønninger av en vaksine og utslett, og hun har sovet lengre enn klokka 6 opptil flere dager. På onsdag måtte jeg faktisk vekke henne ca halv åtte, sånn at vi skulle rekke barnehagen i høvelig tid! Det er første gangen! Sambo og jeg hadde dermed forhåpninger om at hun ville prøve seg på litt lengre morgener nå i helgen (for det hadde ikke vært så dumt), men neida. I dag skulle vi opp klokka 6 igjen. Bare for å markere at helgen er her, likssom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar