søndag 6. september 2009

Morgenstund har gull og diamanter i munn

Ute og går igjen, i nye tøfler fra mormor

Jeg tar meg selv stadig i å lure på hva jeg brukte tida på før jeg fikk barn. Og jeg tror svaret er at jeg sov mye mer. For jeg hadde rett og slett ingen til å vekke meg klokka 6 hver morgen. Det var nemlig ingen som romsterte i rommet ved siden av, etterfulgt av "mam mam mam". Og selv om jeg er en liten tanke suicidal så tidlig og ønsker meg videre søvn, så er det den koseligste lyden jeg vet om. For når jeg tusler inn på rommet hennes, fortsatt så trøtt at jeg ikke klarer å ha øynene åpne, så kommer lyden av smilende jente og glede. Og når jeg da åpner opp øynene, så er det verdens største smil som møter meg. Da er hun klar, stående i senga. Etter et par minutter, så har jeg glemt hvor trøtt jeg var. Litt kaffe og frokost hjelper ytterligere. Og akkurat nå tenker jeg at den tiden der er den beste i løpet av døgnet faktisk. For da er Mia helt uthvilt og blid, og dermed best å ha med å gjøre. Jeg er ikke sikker på om sambo helt vet hva han faktisk går glipp av, ettersom han står opp senere enn oss. Tiden med Mia i en travel hverdag er svært verdifull nå, det er ikke mye tid man får sammen. "Men hva med tiden på ettermiddagen", tenker du. "Dere er jo sammen etter jobb og barnehage også"? Ja, men den tiden er ikke like hyggelig. For da er alle slitne etter en lang dag. Og Mia er mest sliten av oss alle og blir dermed også slitSOM. Så jeg skulle absolutt ønske at jeg kunne bli mer A-menneske, sånn at jeg husker med en gang klokka 6 at den tiden som er rett rundt hjørnet, er den beste i døgnet. Sånn at jeg slipper å gå innom den suicidale Hege først.

I dag har Mia og jeg vært ute stort sett hele dagen i nydelig vær. Vi har lekt i sanda, husket, spist lunsj i det skjønne grønne, sovet (ikke jeg da), drukket kaffe (ikke Mia), trent på gåing, krabbet i gresset osv. Sambo joinet oss et par timer på slutten, og vi har kost oss riktig så mye. Jeg svingte innom loppemarkedet på skolen vi sogner til, og fant et par skatter. Mia og jeg var der da det åpnet, blandt horder av andre, men de av dere som er drevne, vet at barnevogn og loppemarkeder ikke matcher. Så da sambo bestemte seg for frisk luft, så lurte jeg meg til en tur til, mens de lekte i parken. Jeg skal ikke vise for mye av skattene, for det er noe jeg kommer til å bruke til gaver til noen av dere ved senere anledninger, men jeg kan jo vise dette:


En pysjbukse og en duk. Som absolutt ikke kommer til å bli brukt til disse formål, men som jeg har kreative baktanker med. Både til fremtidige kort og Mias rom, tror jeg. Vi får se. Dere får sikkert også se.

Og apropos tidsbruk etter at jeg fikk barn, det er lenge siden jeg satte meg ned og så på TV eller leste en bok en hel kveld. Nå opererer jeg med lister over ting som skal gjøres på kveldstid, i tillegg til klesvask og oppvask, mens jeg prøver å få med meg noe TV. Lista i går kveld, var å sy inn jakka mi, reparere en bikinitopp med spile på bærtur og merke mer barnehagetøy. Kveldens liste er å printe ut bilder som skal i album, rydde i posten som har hopet seg opp i en haug og klippe ut blomster fra et dusjforheng. Og se Robinson, selvsagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar