tirsdag 29. september 2009

Middag

I dag gikk det meget smertefritt å lage middag. Vanligvis er dette en kamp mellom min egen mage og Mias, for hun (som jeg) er alltid KJEMPESULTEN når vi kommer hjem fra barnehagen. Når vi kommer inn døra, så rekker jeg ikke engang å ta av meg skoene før hun har satt seg foran stekeovnen, klar for at middagslagingen skal begynne. Og dersom vi skal ha kokte poteter, så er jeg in deep shit. For det tar som kjent evigheter, og det liker magene våre dårlig.. Heldigvis er vi såpass strukturerte at vi opererer med ukesmenyer, så det er alltid bestemt på forhånd hva vi skal spise, og det er alltid kjøpt inn på forhånd. Greit å slippe å være kreativ i butikken på vei hjem, på to tomme mager, og både Mia og jeg er slitne.

Men i dag, så fant Mia frem til hermetikkskuffen mens hu mor rørte i spaghettisausen. Hun er i den skuffen stadig vekk, men det var først i dag at hun:

a) ikke klemte noen av fingerne sine sånn at det ble høydramatisk
b) satte seg rolig ned ved siden av skuffen og ble sittende, istedefor å reise seg opp for så å falle hardt ned på rompa sånn at det ble høydramatisk (gjerne gjentatt flere ganger)
c) ikke tok hermetikkboksene og kakket de hardt, hardt i gulvet sånn at det blir merker i gulvet, slik at mor blir høydramatisk

"Mamma, jeg rydder litt for deg"

Så på denne måten ble det full harmoni under hele seansen. Hun satt og bygde mais, sopp og boksskinke oppå hverandre, tok de ut og la de inn og ommøblerte og styra på. Og det varte i de 20 minuttene jeg brukte på min fantastiske spaghetti med kjøttsaus. Det frister å fortsette å lage middag på denne måten, fremfor at Mia drar i buksebeinet mitt mens hun hyler av sult og frustrasjon for manglende underholdning fra min side.

Jeg mener forresten at jeg hadde 3 bokser med mais i skuffen, men nå er det bare 2 der. Jeg stoler dessverre mer på min egen hukommelse angående matvarer enn på Mias kleptomane tendenser. Basert på erfaring det der, så jeg får lete litt rundt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar