tirsdag 22. september 2009

Gaute, fall, gåing og valget

At je elsker deg vet du at je gjør
Dæ forandrer jo ingenting fra før
Dæ er en grunn tel dæ
Kjærlighet er mer enn forelskelse

Disse linjer er hentet fra en låt av Gaute Ormåsen, for de som husker han. Sangen "Kjærlighet er mer enn forelskelse" gjør meg flau. Norsk egner seg dårlig til å snakke om sånne temaer, dessverre. Derfor blir det bare pinlig å høre på.

I dag kan man forresten lese om en pappa som nå bli tiltalt av politiet, fordi han mistet sønnen sin på 5 mnd i gulvet, slik at han har fått varige skader. I tillegg har forholdet mellom han og mammaen til barnet gått i vasken, og barnevernet tok over omsorgen for barnet. Snakk om å få straff. Tankene mine går tilbake til 30. april, som var den dagen Mia falt i gulvet på legekontoret og måtte ligge natten over til observasjon på sykehus. Jeg kommer nok aldri til å tilgi meg selv for det der, og jeg må si at jeg føler denne pappaens tunge tanker. Tenk om Mia hadde fått varige plager. Jeg er ikke farlig for omgivelsene mine, men jeg lurer litt på om jeg hadde tatt med meg en kniv eller noe og låst meg inne på et rom dersom situasjonen med Mia hadde fått likt utfall. For da hadde jeg virkelig ikke ønsket å leve lenger.

Barnehagen melder om at Mia "begynner å gå hvert øyeblikk". Jeg lurer henne innimellom, og gir henne ting som hun må ta med begge hender, når hun står og støtter seg ved en stol for eksempel. For da glemmer hun seg, og står mens hun holder tingen. Så kommer hun på at hun står uten støtte, og da er det bare å hive fra seg tingen for å holde seg fast. Men hun lurer ikke meg. Hun vet hvordan hun skal gjøre dette, hun bare velger å ikke gjøre det.

Jeg ser forresten at jeg har glemt å nevne valgets utfall her på bloggen. Jeg verken gråter eller jubler over fortsatt rødgrønt, diplomatisk som jeg er. Jeg er såpass bløt at jeg alltid syns synd på valgets tapere, og i dette tilfellet Sponheim og Venstre. Det er synd at denne brumlebassen nå forsvinner ut av politikken, for han har gitt mye latter. Hvilket også er i viktig i politikken. Merker meg også FRPs sparking på en som ligger nede, og det bekrefter jo bare hva jeg syns om det partiet. Jeg kan si så mye som at jeg politisk ligger et sted mellom FRP og partiet RØDT. Så da vet dere det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar