onsdag 29. juli 2009

Entusiasme og raseri av Ari Behn

Bildet er lånt fra nrk.no

Denne boka ble merkeligere og merkeligere jo lenger uti den jeg kom. Den er frisk i stilen, men de lange setningene irriterer meg. Hvorfor klarer ikke denne fyren å sette flere punktum og ha færre leddsetninger?? Jeg kjente jeg ble litt sliten av det. Men sånn er jo fyren når han snakker på TV også, en eviglang rekke av enda lengre setninger. Gjerne med floskler.

Boka handler om en forfatterdebutant som får ros og terningkast 6 for sin debutbok. Terningkastet blir tatovert på skulderen, og han havner stadig oftere i media. Og ikke mindre når han finner tonen med Norges komidronning, som er paneldeltaker på et nyhetsprogram på fredagskvelden til høye seertall. Høres dette kjent ut? Ja.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Behn velger å skrive denne boka, ettersom den er såpass sterkt biografisk. Det kan være et oppgjør med medienes hardkjør mot han som person, og sleivspark tilbake til Anne-Kat Hærland, som takk for at hun brukte mange år i Nytt på Nytt til å drite han ut. Og Behn kan ikke svare på hennes kritikk, grunnet hans valg av ektefelle. Så da skriver han heller en bok, hvor alt tar fullstendig av på slutten, i motsetning til det tilsynelatende rolige livet han lever i dag.

Det er ikke bare Hærland som fremstår uheldig i denne boka. Bestevennen Per Heimly ("en fremadstormende og kanskje Norges beste fotograf"), som havnet i svarteboka til Behn da han solgte private bilder rett før Behn skulle gifte seg, er også fremstilt som en lite hyggelig person. Som ganske riktig ryker uklar med hovedpersonen i boka også, dog av litt andre grunner. Men "jeg kunne ikke stole på han lenger" er nevnt. Til og med hendelsen med at Behn ble kastet ut av Theaterkafeen da han og noen flere speisa kunstnere proklamerte at de var "den nye vinen" er med i boka.

Jeg ble fascinert av boka i starten, men etterhvert ble det bare fryktelig mange ord som betyr sex. Og fryktelig mye om sex i boka. Det blir også slitsomt.

Så hva oppnådde du med denne boka, Behn? Ble det livligere rundt middagsbordet hos svigers etter utgivelsen? Tviler på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar