tirsdag 5. mai 2009

Barseldag


I dag debuterte vi i åpen barnehage. Det var kjempegøy og vi skal tilbake dit. Det var en dame som underholdt med sang og gitarspill, hånddukke og dans. Og så var det masse andre barn og mange spennende leker.
Etter mitt syn var dette på tide. For barseltreffene har hele tiden foregått veldig på mødrenes premisser, noe som ikke falt Mia særlig godt for brystet hvertfall. Vi har stort sett trillet tur og så gått på ikke-så-veldig-babyvennlige-cafeer for å spise nydelig lunsj, og det er jo begrenset hvor gøy det er for de. De få babyvennlige cafeene som fantes, har enten blitt stengt, pusset opp og endret babyvennligheten eller skuffet oss på service. Og ettersom barselgruppa har vært så stor, og kjemien vært så god at ingen har villet slutte, så blir det vanskelig å invitere hjem til seg. For hvem har plass til 7-8 mødre med babyer og vogner?? Vi har ofte vært så mange. Så det har ført til at jeg har mistet litt lysten til barseltreff, selv om jeg liker de andre kjempegodt. For Mia sier jo klart ifra hva hun mener, og jeg syns vi burde prøvd andre ting tidligere. Som for eksempel åpen barnehage. Ettersom jeg er en av de første som skal tilbake i jobb, så har jeg tenkt at jeg får bare følge de andre, for jeg faller snart av alikevel.
De andre var enige om at dette var en kjempesuksess i dag, og den åpne barnehagen har åpen hver dag hele uka bortsett fra onsdag. Så vi skal tilbake på fredag, faktisk.
Etterpå spiste vi lunsj i det fri, ungene i vognene sine og mødrene på en benk. Og så sovnet ungene uten at vi behøvde å gå en meter, kun ved litt vugging på vognene. Så da ble vi sittende og skravle på denne benken i parken under den nydelige solen. Jeg kommer helt klart til å savne barseljentene når jeg returnerer til jobb om kun få uker.

2 kommentarer:

  1. Var ær det øppen barnhage någonstans? Ær det bara att gå dit?

    SvarSlett
  2. Det er en åpen barnehage i hver bydel, tror jeg. Vi var i den som er på toppen av parken på St Hanshaugen. Vet ikke helt hvor den åpne barnehagen er i din bydel, står kanskje på bydelens sider?
    Og det er bare å møte opp, ja. Kostet 40 kr.

    SvarSlett