søndag 17. mai 2009

17.mai






Snuppas første 17.mai ble en hyggelig og rolig affære. Hun har på seg en bunadsinspirert festdrakt som sist ble brukt i 1974 av hennes tante. Og hun syns den var veldig fin selv også, hun smilte masse da vi tok den på.
Vi ventet en god stund før vi gikk ut, og fikk akkurat med oss slutten av barnetoget ved slottet. Det er så hinsides mye folk, og jeg husket hvorfor jeg egentlig har sett toget på TV de siste årene. Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så viktig for folk å gå i tog på 17.mai, for man går jo i tog (=kø) nede i sentrum likevel.
Mia ble helt perpleks av de store folkemengdene.
Vi fikk bord på en av mine stamkafeer, et utebord med solgløtt. Der tok vi litt lunsj, og så var det meningen at vi skulle trille en tur sånn at snuppa skulle sove litt etterpå. In my dreams, likssom. Snuppa vil virkelig ikke sove på ettermiddagen i vogna lenger, så nå tror jeg vi bare kutter ut det. Ulempen er jo at hun blir ekstremt trøtt og sutrete når kvelden kommer, men hva skal vi gjøre? Jeg kan jo ikke akkurat lukke øynene hennes heller. Etter at vi hadde gått en god stund uten antydning til soving, så ga vi opp og gikk hjem og lekte litt istedet.
Mens vi trillet, så fikk jeg besøk av Mr Pollenallergi, og han hadde jeg ikke invitert. Ikke hadde han tenkt å gå sin vei heller, så da vi skulle til svigers for å grille etterhvert så ble jeg hjemme. Svigers hadde besøk av et vennepar og greier, og jeg tenkte å ikke skremme de heeelt bort. Jeg ser ganske fæl ut når allergien slår til sånn som nå, det lille man ser av øynene mine er knall røde og gjemmer seg under svære poser av øyelokk. I tillegg renner de sammen med nesa. Så jeg skremmer nesten fanden på flatmark, altså.
Uansett, så hadde sambo og Mia hatt det hyggelig på grilling hos svigers, men snuppa var trøtt og sliten (naturlig nok). I tillegg har hun plutselig klart å sprenge et blodkar på venstre øye uten at jeg og sambo hadde sett det... Snuppa hadde og fått is av farmor, noe jeg ikke helt vet hva jeg syns om.
Men selv om jeg måtte kaste inn håndkleet, så har det vært en nydelig dag. Bedre vær kunne vi ikke fått og Rybak sørget jo for at vi dro med oss godt humør inn på forhånd. Jeg hadde virkelig ikke trodd at vi skulle vinne, så det var veldig gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar