fredag 17. april 2009

10% flere enn i fjor

Det er faktisk sant. Antall barnehagesøknader til hovedopptaket i år, har økt med hele 10% for Oslo kommune i forhold til i fjor. Jeg vet ikke om kommunen har tatt høyde for denne store økningen i den storstilte barnehageutbyggingen de nå bedriver. Så vi ligger nå syltynt an, og jeg kjenner det brenner under beina våre. For vi har ikke fått noe brev i posten, verken avslagsbrev eller tilbud om plass noe sted. Det er mildt sagt en ubehagelig følelse, og vi kan dessverre måtte leve i uvisshet ganske lenge til. At folk har funnet seg i dette systemet med at man ikke får noe svar før langt uti sommerferien er helt utrolig. At man kan behandle folk på den måten i en sånn sak som er så utrolig viktig for en familie.

I dag har vi vært på cafe og hilst på småbabyer, Erik og Sigrid, og mammaene deres, Kristina og Karina. Erik er 4 mnd og Sigrid er 6. På ett tidspunkt passet jeg på alle 3 babyene mens de to andre mammaene gikk og kjøpte mat, og det var stilig. Jeg hadde Erik på fanget, Sigrid lå på en sofa og lekte med den ene hånda mi og kråkebolla mi på 10 mnd lekte på gulvet med en leke. For hun gidder jo ikke å bry seg noe særlig med meg når det er nye og spennende omgivelser. Ingen problemer med å dele mamma, nei! Utenfor ble det demonstrert i hytt og gevær, et enormt tog av tamiler snek seg ikke akkurat ubemerket forbi. Vi trillet litt når babyene ble utålmodige (eller, det var smurfen min som ble mest lei nå også) og vi prøvde oss på Operataket. Men heisen dit var stengt, så dit kom vi oss ikke. Utenfor heisen satt en mann i rullestol og tittet på det lille han så av sjøen. Stakkars fyr. Og den heisen var i ustand forrige gang jeg prøvde for noen måneder siden, så kanskje på tide å gjøre noe med det??

I morgen skal snuppa til sin mormor og morfar igjen. Hun begynner å bli ganske så stamgjest på gjesterommet deres. Jeg har egentlig ikke dårlig samvittighet, men jeg innser at jeg bruker barnevakt mye mer enn jeg trodde på forhånd. Så lenge snuppa og barnevaktene syns det er greit, så er det jo det. Mia trives godt med andre mennesker og er lite redd for nye fjes i forhold til mange andre babyer. Så sambo og jeg drar i 30 årslag i morgen kveld. Blir sikkert bra og så blir det deilig å sove lenge på søndag. Det er nesten det beste med at Mia overnatter borte :)

Selvlaget kort som sitter på en selvlaget gavepose. Den inneholder en flaske vin og et smykke som jubilanten ønsker seg.

1 kommentar:

  1. Usch det låter inget bra alls det dær med att det ær så många som har søkt barnhage. Førstår att det ær jobbigt att inte veta

    SvarSlett