søndag 21. desember 2008

Max Manus


I dag så vi altså Max Manus, som det har vært mye om i mediene de siste dagene. Spesielt kronikken av Erling Fossen, som ble trykket i Aftenposten, har fått mye oppmerksomhet http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2822127.ece
Man setter nemlig ikke spørsmålstegn ved motstandskampen her til lands, og når noen gjør det, så blir det bråk. Dette har nok Erling Fossen forstått de siste dagene, uten at han bryr seg nevneverdig om akkurat det.
Uansett, jeg likte filmen godt. Jeg har aldri engasjert meg så voldsomt i krigshistorie, så denne filmen vekket til live en slags lyst til å lære og lese mer. Så det akter jeg å gjøre. Og om slik motstandskamp skader mer enn den hjelper, det lar jeg være opp til andre å avgjøre i denne omgang. Men at det er et betimelig spørsmål, det er jeg enig med Fossen i.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes også det skulle vært mer diskusjon om vår krigshistorie, men hver gang noen prøver seg blir de sablet ned med beskyldninger om å være stripete. Når en tenker på at det er forsvarsdepartementet som har betalt all forskning på temaet kan en jo bli litt skeptisk, eller? Skal se filmen og nå gleder jeg meg ennå mer takket være din lille anbefaling.

    SvarSlett
  2. Diskusjon om krigshistorie er jo helt fraværende. Syns Fossen skal ha honnør for at han tar det opp.
    Og filmen får mine varmeste anbefalinger, jeg har jo ikke peiling sånn rent faglig, men det var 2 fornøyelige timer for meg.

    SvarSlett