fredag 12. desember 2008

Julesanger

Jeg er veldig glad i julesanger. Den store kjærligheten til disse ble gjenoppdaget da jeg jobbet i klesbutikk i studietiden. Da får man virkelig hørt på julemusikk. Eksamenstiden var som regel over ca 10. desember, og da var det bare å jobbe hver dag frem til og med julaften. Så hadde vi fri 1. og 2. juledag, før bytterushet kom 3. juledag. Og med "hver dag" så mener jeg jo det. For butikkene har jo søndagsåpent før jul. Hver dag fra 13-21 sto jeg altså i butikken og hørte julemusikk. Ikke rart man lærer seg å bli glad i det.

Syns ofte sangene kan deles i to kategorier: de seriøse og høytidelige sangene og de mer tullete og barnslige, som gjerne har barnekor med i refrenget. Jeg liker begge sortene.
Noen julesanger er pene og gir meg nesten frysninger nedover ryggen fordi det er så vakkert fremført av folk som er veldig flinke til å synge, "O helga natt" og "Ledet av en stjerne", mens andre er morsomme, "Let me be your Father X-mas" og "Julekveld i skogen".

Enkelte sanger fremmer en god sak, "Do they know it's christmas", mens noen sanger bare banker seg fast i skallebarken og nekter å slippe tak når de har funnet veien dit: "Spikke-sage-lime-banke" og "Feliz navidad". Noen artister skjønte tilslutt at de ikke kom til å få så mange store hits, så da prøver vi å lage en julesang for å ha prøvd alt: "Last christmas".

Endel sanger minner meg om barndommens tid, "Sonjas sang til julestjernen" var (og er fortsatt) et av høydepunktene på julaften. I tillegg er det en del julesanger som jeg husker som radiohits ved juletider og som dermed fant veien inn til favorittene: "Driving home for christmas", "Rocking around the christmas three", og "All I want for christmas is you". "Julekveldsvisa" i orginal Alf Prøysen-versjon (altså med en mann som ikke synger helt prima og som hev seg på akevitten litt tidlig) er en veldig koselig sang. Jeg ser for meg Prøysen selv i nissekostyme, som kom ravende inn, lo og luktet sprit. Herlig.

I tillegg liker jeg Wenche Myhre i jula. Hun har så mange julesanger at det er vanskelig å velge, og det samme med julesanger fra Disney. Både "When you wish upon a star" og "From all of us to all of you" ligger under her.

Hva er din favoritt? Legg igjen kommentar dersom du ikke fant den blandt mine utvalgte. Jeg har forresten flere julefavoritter, men det får være måte på hvor mange man skal ta med i en slik undersøkelse.

1 kommentar:

  1. For meg blir det ikke jul uten Mahalia Jackson og da først og fremst Silent night. Men nå har det kommet meg for øret at Barbra Streisand har juleplate så den skal jeg kjøpe nå. Ellers er jeg stort sett enig i dine refleksjoner over julemusikken.

    SvarSlett