onsdag 3. desember 2008

6 månederskontroll

(Mia studerte denne hos legen, kanskje hun ønsker å lære alfabetet?)

I dag var vi på 6 månederskontroll hos han legen som er litt rar. Han sa fortsatt ingenting da vi kom inn (akkurat som sist), men denne gangen var jeg forberedt. Jeg hadde jo til og med laget liste over ting jeg skulle spørre om, slik at vi skulle unngå pinlige stillheter.

Ettersom denne kløinga kommer litt av og til, så ble vi enige om å begynne på en kortisonkur. Jeg er jo litt skeptisk til kortison på babyer, men en sånn mild type vil ikke gjøre huden hennes tynn. Og jeg er jo ikke akkurat barnelege, så jeg hører på han. Forhåpentligvis blir vi kvitt dritten en gang for alle.

Grøtnekten behøver vi ikke å stresse med. Når hun etterhvert blir mer sulten, så vil hun mest sannsynlig begynne å spise grøten igjen. Så det er bare å kutte ut en liten periode, og så prøve igjen. Vi prøver med litt grøtpulver i kveldsmatflaska hennes for å sjekke i forhold til om det er smaken som er vond, og bruker flasketuter som er litt større ettersom det da blir mer som tynn velling. Det var ikke kjempesuksess i kveld, så jeg lurer på om det smaker vondt, ja. (Jeg syns jo det smaker drit selv..) Uansett, det er ikke noe problem så lenge hun legger på seg og sover bra om natta. Hun er såpass liten enda.

Legen sjekket syn, hørsel, hjerte, lunger, hofter og mage. Alt ser bra ut. Fikk påpakk for å gi henne for lite tran (vi gir nå ca 1 teskje om dagen, og bør gi 1 barneskje.) Og mesteparten av denne teskjea spytter hun bare rett opp igjen.

Hun veier nå 7730 gram, det er helt på gjennomsnittet og hun følger den kurven hun har ligget på de siste månedene. Og så har hun blitt litt tjukkere i huet, 42,5 cm nå.

Det er moro å være på helsestasjonen! Det er alltid en mor som nettopp har født, og som har kjempeliten baby som bare hyler, mens mora virker stressa og usikker på hva hun skal gjøre. Da er det så godt å ha Mia, for vi kjenner hverandre så godt og vet hvor vi har hverandre. Jeg vet hva jeg skal gjøre for å få henne til å le, og hun sier ifra til meg på forskjellige måter om hva hun syns er greit og ikke. Vi vet akkurat hvordan det er å være nyfødt baby og mamma, og det er ikke lett! Det er rett og slett mye bedre å være Hege og Mia nå enn det var for 5-6 måneder siden! Dersom Mia klarer å lese dette fra senga si, så tror jeg hun er enig med meg i det.

3 kommentarer:

  1. Jeg tror det holder med en teskje tran, det er det jeg tar og hun skal da ikke ha behov for mer enn meg???

    SvarSlett
  2. På flaska står det at man skal gi 5 ml (=ca 1 barneskje i parentes). Så legen rynket på nesa da jeg sa at jeg ga en teskje. En barneskje er jo altfor stor for en sånn liten munn syns jeg. Så jeg skaffet et målebeger, og fant ut at 5 ml er en veldig full teskje! Så da holder det nok for deg Greta. Men legen mente at problemer med hud kan få litt hjelp ved bruk av D-vitaminer. Så vi bør pøse på. Og så regner jeg ikke med at du spytter ut mesteparten, Greta. For det gjør jo dessverre Mia. Så det er ikke mye av de 5 ml som går ned...

    SvarSlett
  3. He he, nei det er riktig at jeg ikke spytter ut. I motsetning til mange så har jeg aldri hatt noe i mot tran, det er den som holder meg frisk, delvis i hvert fall.

    SvarSlett