onsdag 24. september 2008

Til de som tror at det er lett med baby på kafe!


Det er slett ikke alle kafeer som er veldig glade i oss "trillende og skrikende". Mange steder har trodd at ved å ikke ha stellebord, så klarer de å unngå oss. Men vi gir oss ikke så lett og steller på gulvet om nødvendig. Andre steder setter opp skilt ved døra om at de ikke kan ha vogner inne. Da setter vi understellet igjen ute og tar med vognbagen med babyen inn. Flere steder skylder på brannforskrifter, og det stemmer at kafeer under en viss størrelse har retten på sin side der. Men noen større steder setter opp skiltet av ren trass. Det ser man av velkomsten man får når man kommer med vogna.

I dag kom jeg forbi en av kafeene i nærmiljøet. Dette stedet har barnevogn-nekt på den innerste delen av lokalet, så da jeg så at plassen nærmest vinduet i den lovlige sonen var ledig, så tenkte jeg at der kunne jeg sitte med vogna uten å være i veien. Så jeg kjørte inn og begynte å rigge meg til. Samtidig med at jeg kom inn, så kom en fyr i 50-60 åra. Han hadde med seg en annen fyr på ca 30 (tipper at han var sønn eller svigersønn). Den yngste satte kursen mot bordet jeg rigget meg opp ved, så jeg sa at jeg satt ved det bordet. Noe han godtok, og gikk videre innover i lokalet. Så kom hans kjæreste. Og hun sa: "Nå tok jo hun det bordet vi skulle ha da!" med tydelig irritert tone til meg. Det viste seg nemlig at hun hadde en hund, en sånn liten en som nesten ikke klarer å gå selv, og den skulle stå bundet utenfor. Og da kunne jo hun følge med den hvis hun fikk vindusplassen. Det er bare det at jeg har jo en svær barnevogn som jeg ønsker å følge med på, og som ikke kan tas med veldig langt inn i lokalet. Så, unnskyld meg, ta hensyn til en baby eller en hund?? Valget er enkelt, spør du meg. Men denne dama var ikke enig i det. Det endte med at kjæresten hennes klarte å overtale dama til å skjønne at hun tapte. Og så fikk hun (dessverre) lov til å ta med bikkja inn i lokalet. Hva i all verden?? En bikkje inne på kafe??

Rett etterpå var det nytt drama. For det kom en dame som skulle bruke laptopen sin. Og strømuttaket var selvfølgelig plassert der vogna sto. Så denne dama dytta hardt til vogna slik at hun fikk inn kabelen. Ikke sa hun unnskyld engang, bare sukket oppgitt over denne vogna som var i veien. Jeg skulle tydeligvis sitte med denne strømkabelen hennes under beina mine (slik at jeg sikkert kom til å snuble da jeg skulle gå) og se på at vogna nesten gikk i gulvet. Flott.

Hva er det med folk og deres innstilling til små babyer? Jeg har pleid å vise litt høflighet ovenfor folk med barnevogn, men den tiden er tydeligvis forbi..

2 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg en liten aha-opplevelse. De som kommer med vogn bortover fortauet med dødsforakt i blikket kommer selvfølgelig fra en kafe-opplevelse som du beskriver her! Heretter skal jeg smile i det jeg fortvilt prøver å unngå å bli nedkjørt, kanskje de da forstår at ikke alle er ute etter dem?

    SvarSlett
  2. hehehe...
    Det finnes sikkert mange gretne vognkjørere også ja.

    SvarSlett